فروشگاه ایماگالری

استاندارد های چیدمان

در عناصر چیدمان / مبلمان

اولین قدم برای چیدمان و دکوراسیون داخلی، شناخت درست از فضاست. یکی از راهکارهای شناخت شما از فضایی که در آن زندگی می کنید، پرسش چند سوال ساده است. به طور مثال آیا فضایی که در آن قصد چیدمان داریم فضای پر رفت و آمد است؟ آیا درب ورودی، در این فضا وجود دارد؟ آیا مسیر دسترسی به اتاق های دیگر است؟ یا خود یک فضای مستقل است؟ آیا فضایی دنج و صمیمی می خواهیم؟ آیا قصد داریم فضای سرگرمی ایجاد کنیم؟

همه این موارد در چگونگی چیدمان تفاوت ایجاد می کند، اما در کل یک سری استاندارد در چیدمان وجود دارد که آنها را با هم بررسی می کنیم.

استانداردهای چیدمان مبلمان

1.چیدمان میز جلو مبلی و کنار مبلی

فاصله استاندارد قرارگیری میز جلو مبلی باید حداقل بین 35 تا 45 سانتیمتر باشد، با توجه به این موضوع که این فاصله ها، نسبت به فضای کاربری و افرادی که در این فضا هستند متغییر است.

اندازه میز جلو مبلی از لحاظ بصری باید حدود ½ تا ⅔ اندازه مبل باشد.

میزهای جلو مبلی با ارتفاع 45 تا 40 سانتیمتر برای کاناپه هایی که ارتفاع آنها کمتر از 50 سانتیمتر است، ایده آل هستند. این بر اساس یک قانون سرانگشتی است که بالای میز جلو مبلی نباید بیش از 2 یا 5 سانتیمتر کمتر از ارتفاع بالشتک صندلی باشد.

فاصله میز کنار مبلی تا مبل باید به اندازه ای باشد که هنگام نشستن، دسترسی راحت به نوشیدنی یا مجلتون داشته باشید. بهتر است در کنار هر کاناپه یک میز عسلی باشد تا برای پذیرایی مجبور نشوید مدام عسلی ها را بلند کرده و جابجا کنید.

استاندارد های چیدمان

یکی از پیشنهاد های ما به شما در چیدمان مبلمان برای ایجاد حس بصری بهتر، ایجاد تضاد در فضاست (ترکیب خطوط منحنی و شکسته در کنار هم)، به طور مثال: اگر مبلمان شما از ترکیب خط های شکسته درست شده است از میز جلومبلی گرد استفاده کنید و یا اگر مبلمانی با ساختار منحنی دارید از میز جلومبلی مستطیل یا مربع استفاده کنید.

استاندارد های چیدمان

2. چیدمان مبل

قبل از جابجایی مبلمان، روی کاغذ شروع به طراحی کنید، ابعاد اتاق را اندازه‌گیری کنید، به محل پنجره‌ها، درب ها، سیستم های حرارتی و پریزهای برق توجه کنید، سپس با توجه به داده ها و پلان طراحی شده (توسط متخصص) مبلمان را جایگذاری کنید. فاصله عرضی بین مبل ها باید حداقل 90 سانتیمتر باشد. شما باید به طور تقریبی بین مبلمان 10 متر فضای رفت آمد را حساب کنید تا در فضا احساس شلوغی و دگرگونی نداشته باشید.

استاندارد های چیدمان

بزرگ ترین اشتباه در چیدمان مبلمان چسباندن پشت کاناپه ها به دیوار می باشند. هر ست مبلمان باید طوری چیده شود که افراد به راحتی و بدون برگرداندن سر بتوانند با هم گپ بزنند.

همان گونه که به آن اشاره کرده بودیم نوع فضا و ابعاد آن رابطه مهمی در چیدمان دارد به طور مثال:

چیدمان مبل در فضای مستطیل شکل به راحتی انجام می شود. به این صورت که دو کاناپه سه نفره یا دو نفره را روبروی هم می چینیم و سپس با صندلی های تک نفره ضلع دیگر آن را پر می کنیم.

استاندارد های چیدمان

در فضاهای مربعی شکل برای چیدمان مبل کلاسیک یا راحتی، بهترین کار این است که کاناپه سه نفره روبروی تلویزیون باشد. کاناپه دو نفره و دو صندلی تک نفره روبروی هم قرار بگیرند. با این کار یک فضای صمیمی خانوادگی برای استراحت و تماشای تلویزیون پدید می آید. این چیدمان مناسب اتاق نشیمن اعضای خانواده است.

یک راه دیگر برای چیدمان در پذیرایی مربع شکل استفاده از مبل L است. یک کاناپه ال با دو صندلی تک نفره به راحتی فضای مربع شکل نشیمن را پر کرده و آن را زیبا می کنند.

استاندارد های چیدمان

3. چیدمان میز نهار خوری

در خانه های امروزی به دلیل کم بودن مساحت داخلی معمولا میزنهارخوری را نزدیک به دیوار می گذارند. اما در اتاق نهارخوری فاصله میز تا دیوار را باید حداقل ۹0 سانتی متر در نظر بگیرید و فاصله بین صندلی ها را با یکدیگر رعایت کنید تا صندلی‌ها به راحتی بیرون بیایند. نکته دیگر که باید به آن توجه شود فاصله بین میز غذاخوری و ورودی است که بهتر است این فاصله را ۱۲0 سانتی متر در نظر بگیرید تا افراد به راحتی به اتاق وارد و خارج شوند. ارتفاع صندلی‌ها و بازوهای صندلی باید به اندازه ای باشد که دسته های صندلی به راحتی زیر میز جای بگیرند. بهترین اندازه در حدود ۱۷ سانتی متر بین بازوی صندلی و صفحه روی میز است.

استاندارد های چیدمان

4. چیدمان تلویزیون

فاصله تلویزیون تا مبلمان کاملا به ابعاد فضا و کیفیت تلویزیون شما بستگی دارد. اما یک قانون سر انگشتی وجود دارد که، فاصله بین تلویزیون و صندلی باید 1.5 برابر قطر صفحه نمایش باشد. صفحه نمایش باید در سطح دید شما باشد.

به نحوه قرارگیری تلویزیون نسبت به پنجره های اتاق باید توجه کنید. همیشه می‌توانید پرده‌ها را بکشید، اما حتی مقدار کمی نور که از کناره‌های پنجره‌ها وارد میشود، می‌تواند در صفحه تلویزیون تابش خیره کننده ایجاد کند.

به فضای کنار تلویزیون حتمأ دقت داشته باشید، همیشه صفحه نمایش در حال ارتقاء است و بزرگ تر می شود نه کوچیکتر، به همین منظور اگر میز تلویزیون در نظر گرفتید یا کنار صفحه نمایش قفسه قرار داده اید، سعی نکنید تمام فضای خالی کنار صفحه نمایش را پر کنید، تا جا برای تغیر سایز داشته باشید.

استاندارد های چیدمان