فروشگاه ایماگالری

استاندارد روشنایی

در عناصر چیدمان / روشنایی

همانطور که می دانید لوسترها علاوه بر ایجاد یک روشنایی مناسب و زیبا، به عنوان یکی از المان های دکوراتیو شناخته شده اند. باید بدانید که در انتخاب ابعاد و اندازه می بایست دقت زیادی داشت، چراکه در صورت تشخیص ارتفاع مناسب لوستر، زیبایی منزل شما چندین برابر خواهد شد.

به طور مثال، قانون کلی برای نصب لوستر سقفی اتاق ناهارخوری این است که قسمت پایینی لوستر باید بین ۷۵ تا ۹۰ سانتی‌متر بالاتر از سطح میز غذاخوری باشد. البته این اعداد هنگامی درست است که فرض کنیم، سقف خانه شما ۲.۵ متر ارتفاع داشته باشد. اگر سقف‌تان بلندتر است، توصیه می‌شود که به ازای هر ۳۰ سانتی‌متری که ارتفاع سقف بیشتر می‌شود، حدود ۸ سانتی متر لوستر را بالاتر نصب کنید. مثلا اگر سقف شما سه متر ارتفاع دارد، می‌توانید لوستر را ۱۵ سانتی‌متر بالاتر از اتاقی که سقفش ۲.۵ متر ارتفاع دارد نصب کنید.

البته پیشنهاد استاندارد یک مقیاس کلی است. بهتر است قبل از اینکه به ارتفاع بپردازید، اندازه و ابعاد اتاق و روشنایی‌ایی که توسط لوستر ایجاد خواهد شد را در نظر بگیرید.

استاندارد روشنایی

تناسب سایز لوستر سقفی

برای نصب لوستر سقفی در سالن غذاخوری و بالای میز ناهارخوری، باید لوستری با ابعاد مناسب و استاندارد برای میزناهارخوری‌ انتخاب کنید.

طبق اصول و استانداردهای موجود، عرض لوستر باید نصف یا دو سوم عرض میز ناهارخوری باشد.

مقیاس دیگر این است که عرض لوستر حدودا ۳۰ سانتی‌متر، کوچک‌تر از عرض میز غذاخوری باشد. مثلا اگر عرض میزتان ۱۰۰ سانتی‌متر (یک متر) است، لوستر نباید بیشتر از ۷۵ سانتی‌متر عرض داشته باشد.

برای چیدمان لوستر سقفی بهتر است به نکات زیر توجه کنید:

  • لوسترهای شاخه‌ای برای سقف های بلندی می باشد که دارای 6 شاخه یا بیشتر است.
  • معمولا برای لوستر سقفی منازل، عرض 75 سانتیمتر و ارتفاع 70 سانتیمتر استفاده می‌شود.
  • اگر دکوراسیون شما سلطنتی یا سنتی می‌باشد، بهتر است از لوستر های کریستالی با طرح های کلاسیک استفاده شود.
  • سعی کنید از چراغ‌های آفتابی و مهتابی با رنگ‎های متفاوت استفاده کنید تا نور یک رنگ لوستر چشم تان را اذیت نکند.
  • برای منازلی که ارتفاع سقف آنها بلند است بهتر است از لوستر سقفی شاخه ای استفاده کنید و حداقل 60 سانت طول زنجیری باشد که از سقف به لوستر وصل می باشد.
  • استاندارد روشنایی

    میزان و سطح روشنایی مورد نیاز برای مکان های مختلف

    روشنایی در محل زندگی و کار، برای افزایش توانایی شما در انجام موثرتر وظایف، بسیار مهم است. علاوه بر این، مقدار مناسب نور مانع خستگی چشم می‌شود، که این مزیت به شما اجازه می‌دهد راحت‌تر و برای مدت زمان بیشتری کار کنید. هر خانه معمولا شامل چند اتاق است و هر اتاق برای کاربرد خاصی در نظر گرفته شده، بنابراین میزان و نوع نوری که در هر اتاق است، نشان‌دهنده‌ی کارکرد آن فضا است و به همین دلیل است که نوع چراغ‌، میزان نور و محل نصب چراغ‌ها در قسمت‌های مختلف منزل متفاوت است. برای این‌که بدانید برای هر اتاق منزل‌تان باید از چه چراغ و چه میزان نوری استفاده کنید و با مفهوم (لومن، میزان روشنایی) بیش‌تر آشنا شوید، با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

    قبل از هر موضوعی باید یک توضیح مختصر برای چگونه محاسبه کردن مقدار لوکس (که همان واحد استاندارد روشنایی است) بدهیم.

    “لومن” واحد اندازه گیری “مقدار نور” یک منبع نور است. یک لوکس شدت نور، معادل یک لومن نور است.

    یک لامپ رشته ای ۱۰۰ وات، در حدود ۱۶۰۰ لومن نوردهی دارد. میزان لوکس آن با توجه به مکانی که مورد استفاده قرار میگیرد؛ میتواند متفاوت باشد. به طور کلی هرچه فضای شما کوچکتر باشد، شدت نور ناشی از لامپ بیشتر خواهد بود.

    برای اینکه مقدار لوکس لامپ را محاسبه کنید، کافی است مقدار لومن آن را بر واحد مساحت تقسیم نمایید.

    فرض کنید قرار است از یک لامپ ۱۰۰ وات، که در حدود 1600 لومن نوردهی دارد، برای روشنایی یک واحد ۴۰ متری استفاده کنیم بنابراین:

    ۴۰ لوکس = ۴۰÷۱۶۰۰

    هدف از محاسبات روشنایی داخلی عبارتند از:

  • محاسبه تعداد چراغ های مورد نیاز
  • تعیین نحوه قرارگیری چراغ ها (ارتفاع نصب، موقیعت قرار گیری و …)
  • تامین حداقل شدت روشنایی متوسط مورد نیاز
  • توزیع مناسب روشنایی در نقاط مختلف
  • محدود کردن خیرگی
  • ملاحظات زیبایی و غیره
  • آشپزخانه

    آشپزخانه یکی از مهم‌ترین و پرکاربرد‌ترین قسمت‌ هر خانه محسوب می‌شود و نورپردازی آن اهمیت زیادی دارد. بیش‌تر آشپزخانه‌ها مخصوصا آشپزخانه‌های بزرگ، به چراغ‌های زیاد و گوناگون نیاز دارند تا نور مورد نیاز ساکنین را تامین کنند. برای روشنایی کلی آشپزخانه از چراغ‌های آویز استفاده کنید که از سقف آویزان شده و نور را به یک اندازه در آشپزخانه می‌تابانند. پیشنهاد می‌کنیم از چراغ‌های آویز و دکوراتیو برای بالای جزیره یا سکوی اوپن آشپزخانه استفاده کنید که علاوه بر زیبایی و خاص بودن، نور مورد نیاز را در هنگام صرف غذا و دورهم جمع شدن اعضای خانواده تامین کند. هم‌چنین می‌توانید از چراغ‌های توکار یا رشته‌های نوری برای زیر کابینت‌ها استفاده کنید تا در هنگام آشپزی نور مورد نیاز برای افراد تامین شود.

  • میزان روشنایی مناسب برای آشپزخانه بین ۳۰۰-۷۵۰ لوکس
  • استاندارد روشنایی

    اتاق غذاخوری

    اتاق غذاخوری جایی است که اعضای خانواده معمولا برای صرف غذا یا صحبت کردن دور هم جمع می‌شوند پس نباید تاریک یا کم‌نور باشد. در این‌جا از چراغ آویز یا سقفی برای تامین روشنایی کلی اتاق استفاده کنید. انتخاب یک لوستر ساده هم می‌تواند هم جنبه‌ی زیبایی داشته باشد و هم نور مورد نظر را به شما ارائه دهد. یادتان باشد که لوستر نباید آنقدر بلند باشد که قسمت پایینی آن به میز ناهارخوری نزدیک شود و با سر افراد برخورد کند.

  • در این‌جا از چراغ آویز یا سقفی برای تامین روشنایی کلی اتاق استفاده کنید.
  • بین ۲۰۰-۳۰۰ لوکس
  • استاندارد روشنایی

    پذیرایی

    اتاق پذیرایی کاربردهای گوناگونی دارد. پس باید چراغی را انتخاب کنید که برای زمان‌های مهمانی، فیلم دیدن و بازی مناسب باشد. بهترین کار استفاده از دیمر (dimmer) است که می‌توانید آن را در مسیر چراغ‌های اتاق پذیرایی نصب کنید. کار دیمر کم و زیاد کردن نور چراغ‌هاست. بنابراین می‌توانید نور چراغ‌های پذیرایی را برای موقعیت‌های مناسب مثل فیلم دیدن، مهمانی، بازی‌های دسته‌جمعی و ... تنظیم کنید. علاوه بر چراغ سقفی یا آویز که نور کلی اتاق را تامین می‌کند، می‌توان از چراغ‌های توکار یا روکار زمینی استفاده کرد که نور را از پایین به بالا بتابانند. این چراغ‌ها جلوه‌ی خاصی به اتاق پذیرایی می دهند و فضا را از یکنواختی درمی‌آورند. لامپ‌های رشته‌ای مخفی و دکوراتیو هم برای زیباترکردن سقف بسیار مناسبند.

  • اتاق پذیرایی کاربردهای گوناگونی دارد. پس باید چراغی را انتخاب کنید که برای زمان‌های مهمانی، فیلم دیدن و بازی مناسب باشد.
  • بین ۱۰۰-۳۰۰ لوکس
  • استاندارد روشنایی

    سرویس بهداشتی

    اگر فضای حمام و سرویس بهداشتی به درستی نورپردازی نشود، باعث ایجاد خطر برای ساکنین منزل خواهد شد. به همین دلیل لازم است که در مقدار نور و نوع چراغ مورد استفاده دقت کافی را داشته باشید. پیشنهاد می‌کنیم به جای استفاده از چراغ‌های رو به پایین در بالای آینه و ایجاد سایه‌های مزاحم، از دو چراغ آویز دیواری کوچک در دو طرف آینه استفاده کنید تا نور متعادلی ایجاد شود. این فضاها به لحاظ ایجاد دید کامل و جلوگیری از بروز حادثه، باید کاملا روشن باشند پس از چراغ‌های با نور کافی استفاده کنید.

  • این فضاها به لحاظ ایجاد دید کامل و جلوگیری از بروز حادثه، باید کاملا روشن باشند پس از چراغ‌های با نور کافی استفاده کنید.
  • بین ۱۰۰-۳۰۰ لوکس
  • استاندارد روشنایی